Якщо ви хочете, щоб ваші знайомі та друзі, колеги та партнери знайшли ваш номер телефону на нашому сайті, будь-ласка, заповніть нижче приведену форму. Ви можете додати у нашу базу будь-який свій номер телефону (мобільний, домашній, офісний).
Редакція сайту Лучеськ.com.ua не несе відповідальності за надану вами інформацію.
Дякуємо! Ваші дані будуть додані до телефонного довідника після перевірки модератором.
Волинь ініціативна. Кожна сім’я повинна мати своє житло
12 лютого 2013 року у м. Києві відбулося засідання Економічної ради Українського Союзу Промисловців та Підприємців, темою якої були «Підсумки економічного розвитку України у 2012 році та пріоритети на 2013 рік.» Серед запрошених до участі у заході були представники регіональних відділень УСПП, Об’єднаної Організації Роботодавців України, громадські організації , керівники провідних підприємств країни, науковці та економічні експерти.
Представниками Волині на цьому заході були виконавчий директор РВ УСПП у Волинській області Анцух Ю.В. та генеральний директор «Луцького домобудівного комбінату» Вайман Р.О. Серед основних економічних питань, що розглядались були : авансовані платежі з податку на прибуток, спільна програма НБУ та КМУ щодо кредитування реального сектору економіки та державна програма розвитку внутрішнього виробництва. Проте, кожен учасник заходу міг додатково винести «наболівші« місцеві питання, вирішення яких залежить від Уряду, на розгляд Економічної Ради УСПП тим, самим звернувши увагу владних структур до цієї проблеми і пришвидшити їх розв’язання.
Волинська делегація сповна скористалась своїм правом ініціативи, про що свідчила доповідь Ваймана Р.О. «Про темпи житлового будівництва на Волині і Україні в цілому та супутні проблеми пов’язані із забезпеченням населення житлом.» Волинянин доповідав громадськості, що забезпеченість житлом середньостатистичного українця становить 23,5 кв. м. загальної площі на одну особу, а з 1 млн. 84 тис. сімей та одинаків, які перебували у черзі на житло , щороку можливість отримати нову квартиру реалізують лише понад 7.000 сімей. Така тенденція є вкрай низькою і потребує стимулювання держави, адже житло - це основа щасливої сім’ї, розвинутої країни та ознака висхідної економіки.
Державні програми.
Панадолом від цієї хвороби мала стати програма уряду «Доступне житло». З 3 травня 2012 р. розпочата її реалізація , адже у держаному бюджеті передбачено 1 млрд. грн., для 30 тис. бажаючих, які потребують негайного поліпшення житлових умов. Раціональне зерно цієї програми полягає у тому, що держава сприяє кредитуванню житла для населення під 2-3 % річних. Компенсації державою ставки по іпотечному кредиту громадян повинні складати 12 — 13 %, адже , як відомо, довгострокові кредити видаються банками щонайменше під 16% річних. Механізм реалізації цієї програми регламентовано Порядком здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2012 р. № 343.
Також існує, ще один різновид програми «Доступне житло» - 30/70, за якою кожен бажаючий українець може сплатити лише 70% від вартості житла, а решту 30% за програмою має доплатити держава. На Волині програмою «Доступне житло» опікується Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву.
Проте, кожна добра справа, чи урядова програма має свої проблемні аспекти. У програмі «Доступне житло» — це своєчасна компенсація державою ставки по іпотечному кредиту, (простими словами оплата 12 — 13% надлишкової вартості по кредиту) та оплата обіцяної третини вартості житла при одноразовому платежі . Більшість людей не довіряють державі, адже побоюються , що потік коштів по програмі може бути з якихось причин припинений і їм доведеться самотужки залагоджувати свої зобов’язання із банком- кредитором.
Ефект мультиплікатора.
Державна програма «Доступне житло» 30/70, де 30% від нормативної вартості житла сплачує держава, як безповоротну допомогу, а 70% - сім’я. Аналіз дії програми у місті Луцьку за 2010 — 2012 рр. свідчать про її високу ефективність. Спрацьовує ефект мультиплікатора: на 1 грн. безповоротної державної допомоги, в будівництво надходять 3,5-4,0 грн. інвестицій від приватних осіб. Зменшується кількість недобудов, оскільки програма діє лише для не введених в експлуатацію об’єктів.
Одночасно, підприємства будівної галузі працюють стабільно, люди отримують роботу, рівень безробіття зменшується, а держава отримує інвестовані кошти у вигляді відрахувань з доходів підприємств та громадян, що значно посилює мультиплікаторський ефект програми.
Недоліки програми «Доступне житло» 30/70.
У 2012 р. в Україні за програмою освоєно на потреби громадян 196 млн. грн., однак у 2013 р. ця сума зменшена до 89 млн. Фінансування програми у 2012 р. здійснювалось з червня по жовтень місяць, тобто лише 4 — 5 місяців на рік, так як в листопаді — грудні фінансування було припинено.
Для успішної реалізації програми 30/70 державні інвестиції на 2013 р. повинні складати не менш як 200 млн. грн., які автоматично (згідно мультиплікаторського ефекту) перетворяться на дотацію у будівну галузь України на суму понад 600 млн. грн. і сприятимуть перетворенню 30 тис. кв. м. недобудов у доступне житло. А для збільшення довіри громадськості до державної програми необхідно захистити дані бюджетні статті витрат на законодавчому рівні та щорічно передбачати виділення коштів з січня по грудень включно.
«Доступне житло» під 3% річних. Реалії і очікування.
Дія програми здешевлення вартості іпотечних кредитів зупинена в січні - лютому 2013 р. лише по одній причині — пункт 7 Постанови Кабінету Міністрів № 343 від 25.04.2012 р., що визначає нормативну площу квартири для визначення суми кредиту, діє до 01.01.2013 року. Це дало формальний привід для припинення реалізації програми.
У 2012 р. програма працювала лише 4 — 5 місяців , але за такий короткий термін понад 1300 сімей в Україні скористалися програмою і отримали омріяне житло.
Стримує успішний розвиток президентської ініціативи і той факт, що сім’я повинна сплатити перший внесок у розмірі 25% від вартості житла. Для багатьох громадян , навіть, така сума, не відповідає реаліям під назвою доступне житло. Тому, волиняни ініціюють необхідність дозволити підприємствам всіх форм власності сплачувати за своїх працівників 25 % варт ості квартири. А для зацікавленості підприємств, по сприянню благоустрою своїх робітників, варто зменшити базу оподаткування на величину першого внеску.
Для залучення якомога більшої кількості бажаючих скористатись президентською програмою, також, необхідно збільшити нормативну площу житла (для визначення максимальної суми кредиту, яка може бути виділена учаснику програми) з 40 до 50 м.кв. (на сім’ю чи двох осіб).
У 2013 р. програма здешевлення вартості іпотечних кредитів повинна запрацювати з березня 2013 р. і ми розраховуємо на її вдалу реалізацію. Пропозиції волинян на Економічній раді.
Для урегулювання цієї проблеми Регіональне Віділення УСПП у Волинській області висунуло чималий перелік пропозицій волинян для уряду.
Найважливішими, на мою думку, з яких є такі:
- — позичальник не повинен нести відповідальності за несплату компенсації відсотків у строки, встановлені кредитним договором. При цьому банк не має права вимагати від позичальника сплати таких відсотків за його рахунок, нараховувати пеню або інші штрафні санкції та неустойки. З боку банку позичальник не може бути класифікований як такий, що не виконує зобов’язання по кредитному договору;
- — якщо з боку позичальника виплачена повна сума кредиту та відсотків з розрахунку 3 % річних, а банк не отримав будь-яку суму коштів, що мала компенсувати держава по програмі «Доступне житло», банк зобов’язаний зняти заборону на предмет заставленої нерухомості у 5-денний термін(робочі дні) з дня погашення кредиту;
- — сума некомпенсованих коштів банку — кредитору за програмою «Доступне житло» з боку держави підлягає регулюванню за окремим механізмом, встановленим Кабінетом Міністрі;.
- — сума некомпенсованих коштів банку — кредитору за програмою «Доступне житло» з боку держави підлягає регулюванню за окремим механізмом, встановленим Кабінетом Міністрі;.
- — розрахункова нормативна вартість 1 м. кв. житла встановлюється з урахуванням місця розташування житлового будинку, що приймає участь у програм;.
- — вирішити питання забезпечення гарантії захищеності статей бюджету по кредитам програми «Доступне житло» у наступних бюджетних роках, до закінчення термінів їх кредитуванн;.
- — встановити перший внесок у розмірі 10% від суми кредиту, а термін кредитування 30-ть років;
- — дешевити вартість кредита за рахунок зменшення наступних витрат забудовника:
- а) звільнити забудовника від відрахувань у розвиток соціальної інфраструктури міст;
- б) розміщати будівельні площадки у місцях з проведеними комунікаціями;
- — створити пільгові умови господарюючим суб'єктам, щодо не оподаткування коштів залучених на здійснення фінансової допомоги своїм працівникам, яка пов'язана з будівництвом соціального житла;
- — державі будувати соціальне житло за державним замовленням та надавати його населенню на лізингових умовах або з розстрочкою платежу на 30-ть років.
Ініціатива волинської делегації не залишилась не поміченою. Депутат Верховної Ради України і Президент УСПП Кінах А.К. пообіцяв сприяти вирішенню цих питань. Він запропонував розглянути їх у другий декаді березня поточного року разом з відповідними гілками влади центрального рівня та в подальшому здійснювати громадський контроль за реалізацією програми «Доступне житло» для громадян України.
На сьогоднішній кількість етнічних українців на теренах нашої країни невпинно зменшуеться, кількість емігрантів зростає, а молодь понад за все намагається виїхати за кордон. Першопричинами цих негативних факторів є відсутність робочих місць, гідної оплати праці та житла. Волиняни переконані, що цей перебіг подій нам змінити під силу, необхідно лише прислухатись і пропрацювати данну ініціативу, закріпити її у відповідних урядових постановах і тоді кожен українець матиме надію подарувати своїм рідним власне житло, завдяки чесній і наполегливій праці у своїй країні.
Відділ по зв’язкам із громадськістю
РВ УСПП у Волинській області
Анцух О. Ю.