Якщо ви хочете, щоб ваші знайомі та друзі, колеги та партнери знайшли ваш номер телефону на нашому сайті, будь-ласка, заповніть нижче приведену форму. Ви можете додати у нашу базу будь-який свій номер телефону (мобільний, домашній, офісний).
Редакція сайту Лучеськ.com.ua не несе відповідальності за надану вами інформацію.
Дякуємо! Ваші дані будуть додані до телефонного довідника після перевірки модератором.
Скільки можна заробляти підприємцю, щоб державу жаба не давила?
або: роздуми про новий Податковий кодекс
Напевно, за останній рік жоден проект закону в Україні не отримував стільки критики на свою адресу, скільки майбутній Податковий кодекс. Мабуть, є за що. Найемоційніше і найагресивніше під час його обговорення поводиться середній клас. Чому саме бізнесмени неоднозначні в оцінці нової економічної конституції? Про це розмова кореспондента «Лучеськ.com.ua» із виконавчим директором асоціації «Бізнес-Волинь», підприємцем Ігорем Дильовим.
– Якщо без зайвих емоцій, то новий Податковий кодекс України це – прогрес чи регрес, крок вперед чи два – назад?...
– При всіх негативних моментах, що йдуть у зв’язку з його прийняттям, по-моєму, це, все-таки, крок вперед. Я намагаюся побачити у діях вищого керівництва спробу звести всі нормативні документи з оподаткування в один документ. Тобто, щоб людина з часом могла спокійно розібратися, і знати, що є кодекс і нічого більше. Бо ж найбільше середній бізнес і вище потерпав від підзаконних актів, тому що «тут можна, але», а «якщо так, то не можна». Щось на зразок цього. А через протиріччя страждав кінцевий споживач.
– Чому підприємці говорять про труднощі, які можуть виникнути у зв’язку з первинними документами?
– Більшість підприємців отоварюються на оптових ринках, або у виробника – такого ж малого підприємця, котрий не може виписувати відповідну накладну. Можна тільки догадуватися, наприклад: або той товар, що зараз йде, дозволять якось легалізувати, або будуть ввозити тільки вибрані, в яких буде повний пакет документів. Тоді з’явиться штучно створена монополія, яка буде постачати товар, бо вона швидше в цьому розібралася, маючи можливості, і в тому числі - адмінресурс. А в результаті - дефіцит товару. І знову страждатиме кінцевий споживач, бо він буде обмежений у можливості вибору. Бо ж у малого підприємництва немає загону юристів, економістів, бухгалтерів. В українських виробників теж виникнуть проблеми, те, що вони продукують на внутрішній ринок, потрібно буде сертифікувати. Які документи на товар у нас будуть вимагати – ніхто толком не може пояснити. Є тільки якісь туманні формулювання. Наразі це викликає тривогу. Нашим підприємцям, особливо тим, хто працює на ринках, потрібно розповідати простими словами.
– Я розумію, що ви належите до тих громадських діячів, які надають перевагу конструктивній критиці, відкритому діалогу з владою у податковому питанні. Як реагують у волинському «білому домі» на ваші намагання пом’якшити можливі негативні наслідки після набуття чинності цього закону?
– Багато підприємців, що на фіксованому податку, котрий був передбачений тільки для торгівлі на ринках, мають перейти на єдиний податок. А це – інший документ, інша система оподаткування. Тепер все буде залежати тільки від обсягу валового доходу. І розділятиметься так: якщо немає продавців і 150 тис. грн. річного обороту – один податок, якщо є наймані працівники і один мільйон, тоді – вже інший. І пішло по наростаючій. Від цього буде залежати ставка самого єдиного податку і обсяг реалізації. А як цю реалізацію будуть рахувати? Там теж є запитання. Що будуть враховувати, а що ні? Як це показувати згідно з книгами доходів? Щоб із цим усім розібратися, ми вже говорили на одному із засідань Координаційної ради з питань розвитку підприємництва в області, щоб у нас хоча б на певний перехідний період група спеціалістів податкової інспекції в режимі он-лайн проводила пояснення. Можна до гадалки не ходити, а стає зрозумілим, якщо у нас 9-10 тисяч підприємців, що на базарах, ринуться міняти документи, то в ДПІ буде армагедон. Закон же входить в силу з 1січня 2012 року, а на перший квартал треба мати нові документи. Як зробити так, щоб податківці з цим впоралися і люди на гроші не повлітали? Бо на зміні документації та оподаткування можуть жахливо штрафувати. Хочеться вірити, що в податковій теж над цим думають. Голова Волинської облдержадміністрації Борис Клімчук пообіцяв посприяти у створенні певного перехідного періоду на Волині. Було б добре, щоб підприємців хоча б півроку ніхто не пресував. Ми, громадські керівники, сподіваємося з владою знайти точки зіткнення, щоб не було зловживань, хто кого контролює. Бо бували такі випадки, що відділ із боротьби з організованою злочинністю починав перевірки на ринках, хоча, здається, не має до них ніякого відношення.
– Тобто правила гри з новим кодексом не стануть зрозумілішими?
– Викликає побоювання те, що податковий кодекс – це не скрижалі, які не можна змінювати. Сама система оподаткування, очевидно, повинна трансформуватися. Ми ж прагнемо європейського еталону. Чи буде працювати Податковий кодекс в нинішніх реаліях в розрізі малого бізнесу?
– А як же місія кодексу зробити зрозумілішим ведення бізнесу?
– Багато хто нарікає, що це громіздкий документ. Іноді не потрібно, щоб закон був коротким і простим. Можливо його навпаки треба виписати. Наприклад, коли штраф від одного до десяти неоподаткованих мінімумів. Як ви думаєте, які штрафи призначає чиновник? Там не написано, за яких обставин сплачується один, а за яких десять. Можливо простота якраз і буде полягати в тому, що людина закон відкрила і знайшла, що для неї буде саме так. Щоб кожен бізнесмен найшов себе в ньому. Знав, скільки йому потрібно буде заплатити і не хвилювався, що може ще щось спливти. Ми, підприємці, хочемо це донести до держави. Люди готові плати нові податки, але, по-перше, справедливі, по-друге, щоб після їх сплати не відчували себе ошуканими. Наприклад, до цього часу ми платити «кудись», а за нинішнім пенсійним законом виявилося, що нічого не заробили. Може і небагато сплачували, але хоча б десь це враховувалося. І тільки тепер, коли стали платити в Пенсійний фонд самі підприємці, почалися розмови, що і їм буде передбачена мінімальна пенсія. Хотілося б, щоб кодекс був не просто механізмом сплати податків, але, щоб ті податки були справедливими.
– Проте логічно, що за новим кодексом вони будуть збільшеними?
– Коли закон буде остаточно підписаний, тоді можна буде прорахувати, скільки кому платити. З останнього варіанту, я зрозумів: разів у два подорожчає. Найперше, через те, що поступово зростає мінімальна зарплата, до якої все прив’язується, як і до прожиткового мінімуму. Виросте в цифрах початкових. Якщо для мене, як підприємця, раніше дозволявся річний оборот 500 тис грн., то тепер один млн. Додали оборот і тут же – доплюсували гроші. Є механізми, в яких ще не можу розібратися. Треба дивитися, читати, радитися зі спеціалістами. І хотілося, щоб вони трактувати не тільки в бік стягнення податків, а щоб їх збалансувати.
– Підприємці лякали владу згортанням власного бізнесу. Чи відомі вам такі випадки, у зв’язку зі страхом перед невідомим завтра?
– Багато підприємців зараз вийшли на базар в якості продавця. Бо «криза» - це не модне слово, а реальна проблема. При тих самих доходах підприємець став більше витрачати. Заплати продавцю хоча б тисячу гривень, за місце на ринку, яке подорожчало, сплати податок, ще якісь ризики. На базарі – він підприємець, а вдома такий же громадянин, який йде в магазин і купує м'ясо, яке подорожчало, бо ж споживчий кошик виріс у ціні. Виходить витрати збільшилися, прибутки зменшилися. Якщо така кризова ситуація триватиме кілька років, кажуть від трьох до п’яти, то невідомо, чим це закінчиться. Це вже межа. Нижче цього – тільки бабуся з насінням на зупинці. Така динаміка тепер: збільшити обороти дуже важко, бо, як казав сам прем’єр: відчутно впали доходи населення. Ми – перші це відмітили, бо працюємо безпосередньо з грошима покупців. Тобто тепер дуже проблематично збільшувати, розвивати малий бізнес. Інша проблема, в Україні дуже дорогі гроші. При всіх рекламних трюках, які пропонують на біл-бордах, не можна знайти кредит дешевше 36% річних. Це говорить про те, що треба переплачувати в чотири-п’ять разів. Фактично за 10 тис, треба буде віддати 30 тис. Якщо підприємець буде закладати в ціну товару менше, ніж 36%, його бізнес прогорить. Банки скаржаться, що за такої ситуації вони ризикують, а ми також не можемо жити на маленькому обороті, маленькому зазорі і закладаємо ризики в ціну на товар. У результаті – замкнене коло. Як буде розвиватися ця ситуація далі, бо проблема не тільки українська, прогнозувати важко. Це не зовсім те, що підприємці когось лякають, вони самі налякані. Вони розуміють, що десь наступить межа неповернення, коли не буде смислу займатися торгівлею. Хто хоче працювати собі у збиток. До того, ж йде пригнічення дрібного бізнесу великим. За рахунок великомасштабного обороту, він – у більш вигідній позиції. А малий бізнес, на який, начебто, має спиратися економіка, навпаки, у загнаному стані. Візьміть будь-яке дрібне виробництво. Скільки коштує обладнання? Щоб почати, скажімо, труси шити, треба купити машинку, посадити одну людину, плюс – точку для реалізації. Коли окупляться вкладені кошти? Прибуток прийде не відразу. А обійдеться в немаленьку копієчку на старті.
– Новий Податковий обіцяє, що випадкових перевірок митарі не будуть проводити. Чи можливо, щоб у нашій країні податківець не був гірше татарина?
– Згідно з законом, не повинно бути позапланових перевірок, хоча є уточнення: «але якщо». Тобто є моменти, за яких вони можуть прийти несподівано. Підприємці дивляться на це з обережним оптимізмом. На ринках не можна сказати, що люди загинаються від таких перевірок. Для дрібного бізнесу, якщо воно так і лишиться, то великих побоювань немає. А там, де є касовий апарат, сертифікат, особливо, що стосується продуктів, там – складніше. І штрафи побільші, і перевірки частіші. До прикладу, перевіряти трудові відносини вже будуть три інстанції. Крім відділу охорони праці, ще й податкова і прокуратура.
На мій погляд,будь-який бізнес економічно прораховується. Тобто усяка група товарів має свою продаваність. Також може бути визначеним оборот від одного місця торгівлі. У податковій сидять не профани. Легко можна вирахувати, якщо людина провертає мільйон гривень, то добре, якщо від цієї суми вона заробила 200 тис грн. Якщо розбити на 12 місяців, не такий вже великий вийде цей дохід. Це, звичайно вище, ніж мінімальна заробітна плата. І тут у мене завжди виникає питання: скільки підприємець має заробляти на думку уряду, чи думку будь-кого? Підприємець – це хто? Трудова інтелігенція, робочий клас? Хто? Скільки йому можна заробляти, щоб сказати по-простому, державу жаба не давила? 10 тис – це багато чи мало? Де планочка? В такому моменті відповіді Податковий кодекс не дасть. Чому є перевірки? За кордоном підприємці не зустрічаються з податковими інспекторами, бо зрозуміло, що магазинчик в якомусь населеному пункті в 15 тис населення, хоч стрибне вище себе, не зможе заробити більше. Якщо у нього невідповідність у 100-200 дол. податківець розуміє, що туди не потрібно ходити. Не треба складних економічних розрахунків, аби зрозуміти, що місце на ринку приносить такий прибуток, у магазині в центрі міста – такий дохід, а кафе приносить стільки. Одиниця виробничої потужності, чи п’ять станків не можуть випродукувати, навіть якщо будуть цілодобово працювати, більше певної норми. Плюс – треба це все ще й реалізувати. Ну, може бути якась погрішність, але трясти перевірками немає смислу, треба дати працювати певний час. Особливо, якщо тільки відкривається. Років п’ять не чіпати.
– На певні пільги бізнес, все-таки, сподівається?
– Дрібним виробникам передбачено на старті щось. А тим, хто – на ринку хоча дали б вижити. Зараз дуже низька купівельна спроможність. Через те підприємець не може знати скільки він заробить. Місяць на місяць не схожий. Коли заробиш, а коли, не те що прибутку, віддачі немає. Дехто навіть закривається не той час. У трилітрову банку більше трьох літрів не наллєш. Скільки товару не навезеш, більше, ніж на середній показник не вискочиш. При його збільшенні на 100%, прибуток зросте на 3-5%. Товар привезти не проблема. Його зараз дають під реалізацію, чи з 50% проплатою. Інша справа реалізувати і при цьому заробити, щоб якось прожити.
– Очевидно, що Податковий кодекс покликаний знайти нові потічки у бюджетну ріку. Чи можна буде уникнути штрафних моментів?
– Штрафні санкції зросли однозначно. За несвоєчасну оплату, за неправильне ведення документів і т.д. Зрозуміло, що ніяка влада, під якими б політичними гаслами вона не прийшла, не відмовиться від грошей. Тим більше, коли треба латати дірки в казні. Знову ж, якщо не буде перехідного періоду, якщо не дадуть відстрочку, спеціалістів, то ринки можуть закритися на місяць-два.
Розмовляла Галина Бєлова